понеделник, 2 януари 2012 г.

2011 - Обзор

Не, заглавието не означава, че през миналата година съм ходил на едноименния черноморски курорт (макар че не бих имал нищо против). В тази публикация ще направя една зверска рекапитулация на изминалата година през моя блог.

И така.

1. РАВНОСМЕТКАТА



През изминалата година прочетох и ревюирах (айде, да не прозвучи прекалено ангажиращо - споделих мнения за) цифром и словом 55 книги, или общо над 16 500 страници в този блог. Това прави средно по около 45 прочетени страници всеки ден от книга със среден обем 302 страници. Дали е много или малко - вие преценете. Аз мисля, че е добре. За сравнение - през 2010-а съм прочел 42 книги, или над 11 000 страници, което прави по 31 страници всеки ден от книга със среден обем 270 стр.

Съотношението български книги/книги от чужди автори е 24/31, или 44% е делът на български книги, ревюирани в блога. Вижда се намаление - през 2010-а съотношението беше точно 50 на 50.

Съотношението прочетени романи/прочетени сборници е 56% в полза на романите, почти същото - 55% беше и през 2010. Което ми идва малко странно - уж съм любител на сборниците с разкази, пък...

2. СОБСТВЕНИТЕ ПРОЕКТИ



През изминалата година станахте свидетели на два съвместни авторски проекта. Единият бе сборникът със зимни фентъзи разкази "Мечове в Леда", който съставихме заедно с моя приятел Александър Драганов и няколко автори от Националния Клуб за Фентъзи и Хорър, а другият - чудовищната хорър-антология "До Ада и Назад", която съставихме с моите приятели Адриан Лазаровски, Благой Иванов и още 20 автори, художник ни беше Пепи Станимиров, а автор на предговора - Петър Кърджилов. Сборник, за който тепърва ще се говори.

3. ПУБЛИКАЦИИТЕ



Два мои разказа бяха публикувани в две отделни списания - единия бе "Кралят" в трети брой на списанието за българска литература "Смесена Китка", брой, посветен на фантастиката, фентъзито и хоръра. Другият бе "Към Ада", публикуван във "фаталния" 13-и брой на култовото списание на българския фендъм "Тера Фантастика", което не бе излизало от 2007-а. Оле!

4. КНИГИТЕ-ИГРИ



Книгите-игри се завръщат! И смея да заявя, че въпреки тоновете помия, които се изляха отгоре им смея да заявя, че са доста добри заглавия и искрено се радвам, че Новата Вълна от книги-игри започва точно с тези две заглавия - "Котаракът и Черния Нарцис" на Ал Торо и "Асасините на Персия" на Блонд и Уейн. Нима още ли не сте ги прочели?

5. ЖАНР НА ГОДИНАТА



Докато 2010-а блогът ми премина под знака на фантастиката (17 от 42 прочетени книги, или 40%), 2011-а бе озвучена от гласа на хоръра - ту оглушителен като зверски рев, ту вцепеняващ като нощен шепот. 22 от 55-те книги оправдаха и затвърдиха името на блога като Тъмния Ъгъл, за което мога само и единствено да се поздравя, браво на мен!

6. АВТОР НА ГОДИНАТА



Безспорен фаворит и откритие на годината е британецът Нийл Геймън! Жив и здрав, и да пише все така хубави книги! През 2011-а в блога ми попаднаха негови книги като "Никога, никъде, никой", "Книга за гробището" и, естествено...

7. КНИГА НА ГОДИНАТА



Без съмнение, това е романът на Геймън "Американски Богове". 2010-а за автор и книга на годината най-добри бяха съответно Казандзакис и неговият "Алексис Зорбас". Няма какво да добавям повече - прочетете ревютата в линковете, ако не се го направили.

8. НАЙ-ЧЕТЕН АВТОР



Реших да разделя автора на годината от най-четения автор, за да ги почета и двамата, естествено. Безспорен фаворит е Стивън Кинг със своите шест заглавия "Под купола", "Малко след залеза", "Зъл мрак, угаснали звезди", "Годината на върколака", "Нощна смяна" и "Сърца в Атлантида". Hail To The King, Baby!

9. ИЗДЪНКА НА ГОДИНАТА



Чак ме е срам да назова автора и заглавието на тази чекия, погрешно охарактеризирана като книга. Моля ви само за едно - не си губете времето с тази книга, освен, разбира се, ако наркотиците, псевдоинтелектуализма и еднополовата любов не са навлезли необратимо дълбоко в гъ..., оппа, живота ви.

ТОП 10 НА БЛОГА МИ

Позволете да осветля кои са десетте най-посещавани публикации за книги през тригодишното съществувание на Тъмния Ъгъл:

10. Завладей Българите!

Най-отдолу класацията започва с дебютния самостоятелен роман на моя приятел Адриан Лазаровски - а именно хумористичния трилър "Завладей Българите!"

9. Котаракът и Черния Нарцис

Поздравления за Ал Торо и неговата дебютна книга-игра за приключенията на знаменития крадец Котарака. И това е само началото...

8. Пътят

Хм, един противоречив специално за мен роман е на осма позиция - Пътят от Кормак Маккарти. Но, щом ви харесва...

7. Фантастика 2009

Следващата позиция е отредена за третия алманах от серията "Фантастика" на Човешката Библиотека.

6. Покани ме да вляза

Чудесният хорър на шантавия швед Линдквист е на шесто място, препоръчвам с всички израстъци! Прочетете!

5. Завладей Българките!

Продължението на "Завладей Българите" е на пета позиция в класацията на блога ми, което прави Адриан Лазаровски единственият автор с две книги в топ 10. Евала!

4. Асасините на Персия

Ахой, поздравления отново за книгите-игри! Тъкмо се появиха двечките - и двете в класацията! А, да не забравя - посетети и сайта на Новата Вълна Книги-Игри.Нет, както и неговият Форум.

3. Жарава за причастие

Положението става сериозно, ето ни в топ 3! Бронзът е отреден за, внимание - една стихосбирка на силистренския поет Валентин Йорданов! Браво Вальо!

2. До Ада и Назад

Грррр, истина ви казвам, за три седмици антологията на българския хорър се втурна напред като побеснял бик, разблъска с лакти досегашните лауреати, изтиквайки ги назад, а други направо изрита надолу по стълбата! Благодаря!

1. Алексис Зорбас

И накрая, перлата в короната, книгата, която променя човешки животи, романът, включен в личния топ 3 не само на блога, но и на живота ми. Чест за мен е да ви представя златния медалист на Тъмния Ъгъл - Никос Казандзакис с "Алексис Зорбас".

Ами, това е от мен. За новата 2012-а мога само да ви обещая нещо хубаво - а то е, че ще продължавам да чета все така, но ще ревюирам по-рядко и по-накратко.

Хубаво за мен, за вас - не знам :-P

6 коментара:

  1. Готини книги четеш, пич, много съм доволна от времето, прекарано в блога ти. Интересно пишеш, имаме много общи любими автори и като цяло в жанровете съвпадаме. Обзорът е направен страхотно, браво. Хайде, дано и следващата да е жива, здрава и четяща ;)

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря, мерси, наистина, искрено ме зарадва :-) Жива и здрава и ти!

    ОтговорИзтриване
  3. Всичко великолепно, само на тия "Американски богове" какво намирате, не схващам...

    ОтговорИзтриване
  4. Ми братле, хора всякакви - едни не схващат Американски богове, други Карлос Руис Сафон, трети като нас двамата не схващат Калин Терзийски, ама... Какво да се прави, под небето има място за всички ;-)

    ОтговорИзтриване
  5. А пък четвърти обожествят и Геймън, и Сафон и професионално имат общо и с Терзийски... ;)

    Блажев, някой ден ще седна и ще ти обясня защо "Американски богове" е гениална книга. Но ще е ден, в който си оставил войнстващия си атеизъм у дома, например.

    Страхотна класация! Трябва и аз да си направя такава... ама само да питам - как имаш нервите (и времето :( ) да пишеш за всяка прочетена книга?

    ОтговорИзтриване
  6. Напоследък и аз си задавам въпроса доста често...

    ОтговорИзтриване